>

Banány - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Banány

 
 

Banán obsahuje 75% vody a 25% sušiny. V banánoch sú najviac zastúpené sacharidy, ktoré sa v nezrelých plodoch vyskytujú prevažne vo forme škrobu a v priebehu dozrievania sa menia na jednoduché cukry: sacharózu, glukózu a fruktózu. V zrelých banánoch zostáva škrobu len asi 1 %, ktorý pri tráveni nevyvoláva žiadne ťažkosti. Zato nezrelé banány kvôli vysokému obsahu škrobu môžu spôsobovať nadúvanie a dyspepsiu (poruchu trávenia). V banánoch je len veľmi málo proteínov a tukov.V sušine je obsiahnuté zanedbateľné množstvo tuku, max 1%, vláknina, najmä rozpustná vláknina pektín, ktorá v prítomnosti sacharózy vytvára gélovú štruktúru, bielkoviny, hlavne aminokyseliny tryptofán a tyrozín, provitamín A, vitamín B2, B6, C, a tiež mnoho minerálov . Banán je zdrojom draslíka, horčíka, obsahuje tiež zinok, železo, molybdén, mangán.



Ú
činky banánov

Nijaké iné ovocie sa nemôže preukázať takou vyváženou bilanciou živín ako banán. Harmonizuje srdcový  rytmus  a  upravuje  hladinu  cukru  v  krvi.  Priaznivo  pôsobí  na vedomie,  vďaka  čomu  ho nazývajú aj „ovocím mudrcov“. Je ľahko stráviteľný, preto sa veľmi odporúča aj deťom, poskytuje ľahko využiteľné zásady a netučnie sa z neho. Obsahuje aj veľmi dôležitú kyselinu listovú, ktorá o. i.  spomaľuje  postup  Alzheimerovej  choroby.  Aj  v tehotenstve  je  kyselina  listová  veľmi  dôležitá, lebo vtedy sa v organizme ženy neraz prejavuje jej nedostatok.


Ľahkú stráviteľnosť a dostatok rýchlej energie
oceňujú najmä športovci. Banány spolu s jablkami sú najobľúbenejším ovocím športovcov. Banán pomáha proti depresii aj proti nespavosti


Aminokyselina tryptofán pomáha pri zaspávaní, aminokyselina tyrozín pomáha navodiť nerušený, hlboký spánok. Banán v kombinácii s mliekom a medom pôsobí ako mierny prírodný uspávací prostriedok. Z tryptofánu si telo vytvára v mozgu serotonín, jeden zo základných neurotransmiterov. Serotonín zlepšuje náladu, pôsobí celkový pocit pohody. Tryptofán podporuje tvorbu melatonínu, hormónu, ktorý produkuje počas spánku epifýza.

Pre vysoký obsah draslíka je banán vhodný pre ľudí s hypertenziou. Práve draslík sa podieľa na správnej funkcii kardiovaskulárneho systému. Zaisťuje aj svalový tonus, napomáha vnútornej stabilite v organizme a priaznivo ovplyvňuje nervový systém. V letných mesiacoch je potrebné viac dbať na dopĺňanie draslíka do tela, lebo sa vylučuje nielen močom, ale aj potom.


Banán je ľahko stráviteľný, pomáha pri tráviacich problémoch, napríklad pri bolestiach žalúdka, hnačky (banán pomáha zastavovať hnačku). Banán pomáha lepšie zvládať stres, lepšie sa sústrediť, banán pomáha tiež pri odvykaní od fajčenia, pomáha odstraňovať nikotín z tela. Banán je zásadotvorná potravina, hojne používaná pre detoxikáciu tela, tj, zbavenie tela odpadových látok. Banán je tiež jednou z potravín, ktorá pomáha proti opici.


Zložka (g/100g)

Obsah

Minerál (mg/100)

Obsah

Vitamín (mg/100g)

Obsah

voda

75,7

Na

1

vitamín C

10

bielkoviny

1,1

K

420

vitamín D

0

sacharidy

22,2

Ca

8

vitamín E

0,2

tuky

0,2

Mg

31

vitamín B6

0,32

vláknina

0,6

P

28

vitamín B12

0

energia (kJ/100g)

360

Fe

0,7

karotén

0,062

   

Cu

0,2

thiamín

0,05

   

Zn

0,15

riboflavín

0,06

   

Mn

0,64

kys. listová

0,012

   

S

12

niacín

0,6


Komentáre
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky