>

Čo je stres - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Čo je stres

"Ľudskú myseľ rozruší najviac to, čo nie je videť."  
                                                            (Július Ceasar)

Stres je odpoveďou organizmu na akúkoľvek nadmernú záťaž. Vyvoláva v tele tzv. stresovú reakciu. Prostredníctvom nej sa organizmus uvedie do pohotovosti a snaží sa so záťažou vyrovnať.

Samotný stres má 2 zložky:

  • Stresory - sú spúšťacie momenty a situácie

  • Poplachovú reakciu - aktivuje mozog, nervový a imunitný systíém, žľazy s vnútornou sekréciou. Výsledkom je zvýšenie objemu cirkulujúcej krvi, zrýchlená činnosť srdca, napätie svalstva a uvoľnenie energie. Zrýchlený pulz, hlboké zrýchlené dýchanie, stuhnutie svalov, zvýšená citlivosť všetkých zmyslov.


Ak sme "v strese", znamená to, že sme vystavení vonkajším silám. Od ich charakteru potom môže byť výsledná stresová reakcia  pozitívna alebo negatívna. V našom bežnom živote sa stres spája skôr s negatívnymi aspektami. Týka sa hlavne psychického či citového vypätia.
Stres je každá situácia, pri ktorej na organizmus pôsobia podnety a vychyľujú ho z rovnovážneho stavu. Môžu dokonca ohroziť jeho integritu. Človek je obdarený schopnosťou rozpoznávať veľké množstvo signálov, ktoré naznačujú blížiace sa nebezpečenstvo.


3 fázy stresu:

1. varovná fáza - ste zo situácie nervózni a napätí a chcete ju riešiť
2. fáza odolávania - pocity frustrácie z  nezvládania situácie, strata energie, znížená produktivita
3. vyčerpanie - únava, úzkosť až depresie. Únava sa nedá odstrániť dobrým spánkom, pridruží sa nespavosť, podráždenosť. Túto fázu už sami nezvládneme, potrebujeme pomoc.


Príznaky stresu:

  • znížená schopnosť sústredenia

  • únava a pocit nedostatku energie

  • poruchy spánku

  • potenie a vnútorný nepokoj


Zamedziť stresu, často nie je v našich silách. Keď nemôžeme ovplyvniť jeho príčiny, môžeme aspoň ovplyvniť jeho následky. Môžeme sa postarať o to, aby stres nezanechal následky na našom zdraví.



Stresom trpí v dnešnej dobe každý druhý človek. Ak stres trvá krátkodobo a je primeranej intenzity, môže na nás pôsobiť aj pozitívne. Podporuje látkovú výmenu, hormonálnu činnosť, duševné schopnosti, tvorivosť a stimuluje nás k lepším či vyšším výkonom.
Pozrite si tiež video.


 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky