>

Paradajky - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Paradajky

 
 

Jedna z najzdravších zelenín !! Doslova guľatý zázrak.


Najznámejšia je pre svoje preventívne vlastnosti chrániace nás pred civilizačnými chorobami, akými sú rakovina a srdcovo-cievne ochorenia. 


Je to malý guľatý zázrak. Stačí sa pozrieť na zoznam "zásluh" a je jasné, že je to obdivu a častej konzumácii hodná plodina. Je hotovou studnicou prospešných látok. Obsahuje vitamín C a E, provitamín A, vitamíny skupiny B, draslík a železo, v menším množstve tiež vápnik a fosfor. Draslík je prospešný ako prevencia srdcovocievnych chorôb. Pravidelná konzumácia dokonca zabraňuje infarktu. Zo stopových prvkov je to meď, jód, mangán, molybdén.

Je zdrojom vlákniny, nechýbajú ani dôležité antioxidanty, ktoré telo chránia pred škodlivými voľnými radikálmi.
Viac než 90 % tvorí  voda, asi 5 % sacharidov a 2,5 % bielkovín. Má vysoký podiel  vlákniny, hlavne zrelé plody, naopak   tuk neobsahuje takmer žiadny.

Paradajka obsahuje kyselinu jablčnú, pektíny. Dôležitý je  obsah bioflavonoidov (rutin, kvercetín) s :
      
ü antioxidačnými vlastnosťami,
      
ü posilňujúcim účinkom na kapiláry
      
ü antisklerotickým a protizápalovým účinkom.

Ďalšími zaujímavými látkami obsiahnutými v paradajke sú antokyány, beta-sitosterol, cholín a triterpénové saponíny.

Cholín
      
ü predchádza tukovej degenerácii pečene
      
ü znižuje cholesterol v krvi
      
ü podporuje tvorbu hemoglobínu
      
ü zvyšuje imunitu

Triterpénové saponíny
      
ü ochranný účinok pri artérioskleróze

Olej bohatý na  nenasýtené mastné kyseliny , nachádzajúci sa v semenách
      
ü podporuje vylučovanie  cholesterolu z organizmu.

Lykopén (sa nachádza v šupke a paradajkám dodáva červenú farbu)
      ü antioxidačné účinky, ktoré ničia voľné radikály.  
      
ü účinný v prevencii pred rakovinou žalúdka, kože, pľúc, prostaty a prsníka.
      
ü účinky lykopénu  zosilnejú až po uvarení.

Súhrn blahodarných účinkov paradajky
      ü znižuje obsah  cholesterolu v krvi a podporuje jeho vylučovanie z organizmu
      ü pôsobí proti rakovine
      
ü čistí krv, vyplavuje toxíny
      
ü spomaľuje starnutie
      
ü pôsobí preventívne proti vzniku aterosklerózy a srdcových chorôb
      
ü mierne znižuje krvný tlak
      
ü zvyšuje imunitu
      
ü podporuje prácu pečene
      
ü podporuje vylučovanie žalúdočných štiav a peristaltiku čriev, zlepšuje trávenie
      
ü odporúča sa pri poruchách látkovej výmeny a chorobách žalúdka a čriev
      
ü brzdí rast niektorých mikroorganizmov, v črevách pôsobí antisepticky
      
ü reguluje prácu obličiek, zlepšuje močenie
      
ü mierne afrodiziakum, podporuje tvorbu semena
      
ü znižuje únavu, zlepšuje trávenie
      
ü podpora obnovy buniek a priaznivé účinky na pleť

Paradajka 
(Lycopersicon esculentum) je skrátka jednou z najzdravších zelenín, ktorú si dokonca môžeme sami vypestovať.Je to jednoročná prípadne viacročná bylina. Patrí do čeľade ľuľkovité. Pochádza z Južnej Ameriky z oblasti Ánd. Spočiatku sa pestovala iba v Portugalsku a Taliansku paradoxne na okrasu. Až neskôr sa začala používať ako plodová zelenina. Plodom je bobuľa.


Paradajka nie je príliš náročná rastlina, dobre odoláva chladu a preto sa môže pestovať aj v miernom podnebí.

Ak sa vám článok páči, klinite na 
To se mi líbi.
Môžete tiež dať tento článok zdieľať.
 

Zložka (g/100g)

Obsah

Minerál (mg/100)

Obsah

Vitamín (mg/100g)

Obsah

voda

94,2

P

27

vitamín C

24,96

bielkoviny

1

K

278

vitamín A

855 IU

sacharidy

4,1

Ca

20

vitamín B1
tiamín

0,07

tuky

0,23

Mg

21

vitamín B2
riboflavín

0,06

vláknina

1,6

Zn

0,24

vitamín B3
niacín

0,51

energia (kJ/100g)

63

Fe

0,84

vitamín B5
kys.pantoténová

0,33

   

Na

6

vitamín B6
pyridoxín

0,12

   

S

17

vitamín B9
kys.listová

0,2032

   

Cu

0,09

   
   

I

0,024

   


 

         Zdroj: Slovenská internetová databáza výživového zloženia potravín  www.pbd-online.sk

UPOZORNENIE

Obsah zdraviu prospešných látok sa v ovocí a zelenine líši v závislosti od:
  •  odrody 
  •  druhu pôdy
  •  kvality pôdy
  •  čistoty ovzdušia
  •  lokality pestovania
  •  spôsobu pestovania
  •  doby zberu

Existujú štúdie, ktoré dokazujú alarmujúci pokles živín a minerálov v ovocí a zelenine. Údaje boli zverejnené a porovnané v prehľadnej tabuľke.
 
 
Pridajte komentár
 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky