>

Prečo priberáme? - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Prečo priberáme?

Ako schudnúť

Nadváha a obezita vznikajú vytváranim nadmerných  zásob  telesného  tuku.  Naše telo si pre vytváranie zásob energie vytvorilo tukovú bunku – ako zásobáreň energie pre pokrytie potrieb tzv. bazálneho metabolizmu a fyzickej aktivity, ktorú vykonávame. Tzv. bazálny metabolizmus (bazálna látková premena) je energia potrebná na  udržanie  základných  životných  funkcií, ako sú dýchanie, vylučovanie, mozgová či srdcová činnosť, teda tie, ktoré nás držia pri živote, aj keď spíme.
Za deň predstavuje bazálny metabolizmus asi 6270 – 7500 kJ (1500 – 1800 kcal), teda až  2/3  celkového  kalorického  príjmu. Zvyšnú  jednu  tretinu  teda  spálime pohybovou aktivitou. Cvičenie bez úpravy príjmu k redukcii hmotnosti určite nestačí.  Ďalším spotrebovateľom energie je trávenie. Až  10  % energetického  príjmu  sa  spáli  pri  trávení. Úžasné! Spaľujeme, aj keď jeme!

Výšku  bazálneho  metabolizmu  si  viete  vypočítať  pomerne  jednoducho:  

Muži –  hmotnosť  x  21,6
Ž
eny  –  hmotnosť x 19,2

Výsledok dostanete v kilokalóriách (kcal), ak sa lepšie orientujete v kilojouloch (kJ),  vynásobte  hodnotu  x  4,2.  
Ak chceme zistiť potrebu energie za deň, potrebujeme ešte prirátať energiu, ktorú potrebujete pre zabezpečenie Vašich aktivít.
Ak máte sedavé zamestnanie a žiadnu fyzickú aktivitu,  vynásobte predchádzajúcu hodnotu indexom 1,4.
Ak po zamestnaní máte občas aj miernu fyzickú aktivitu (fitness, záhradka, bicykel...), vynásobte hodnotu indexom 1,7.
Ak  máte fyzicky namáhavú prácu a aj po práci aktívne športujete, vynásobte hodnotu indexom 2,0.
Týmto výpočtom
zistíte, približne koľko energie potrebujete na prežitie. Organizmus môže dokonca tento kľudový výdaj energie regulovať a v prípade hladovky, či pri nesprávnej redukčnej diéte, ho aj výrazne obmedziť, znížiť. Ak chcete vedieť, koľko energie potrebujete celkovo, rátajte:
Váš bazálny metabolizmus + 30 % z neho (na fyzickú aktivitu, ak nie ste vrcholový športovec) + 10 % na trávenie.

 
 

Tak má napr. sympatická slečna vážiaca 56 kg, ktorá síce v práci sedí, ale tak 3x do týždňa si ide na pol hodinky zabehať a chce si svoju hmotnosť aj udržať, denný „limit“ na príjem energie 1738 kcal. Teraz si predstavte, že za deň skonzumuje tri hlavné jedlá. Po raňajkách si dá ešte malý kúsok bábovky od babičky, po príchode do práce jeden jediný, fakt malý škvarkový pagáčik z kolegových narodenín, po obede tri sezamové tyčinky, pred koncom pracovnej doby jeden dielik  bielej  čokolády,  cestou  z  práce  hrsť pražených  arašidov,  večer  pri  telke  malé vrecko  krekrov  a  pred  spaním  ešte  jeden banán.  
Ak  teda  cez  deň  v  „normálnych“ jedlách  prijala  takmer  1900  kcal  a  pridala k tomu ďalších 1900 (núka sa mi povedať somarín), má naša slečna zaručený recept na priberanie.

Spoznávate sa? Že je to niekedy aj horšie? Dámy a páni, ak máte navyše viac ako 30 rokov a nestrávite každý deň 2  hodiny  v  posilňovni  a  hodinu  denne  na aerobiku, tých 3800 kcal za deň nespálite!!!

A nadváha je na svete. Ako  zásobáreň  energie  si  telo  tukovú bunku  aj  patrične  chráni.  Neustále  rôznymi  hormonálnymi  mechanizmami  kontroluje „stav zásob“ a pri ich poklese mozog vyšle  signál  na  spomalenie  spaľovania  tukov  (obetuje  radšej  svaly)  a  na  ich  rýchle doplnenie.  Dostaneme  jednoducho  hlad! Akákoľvek rýchla diéta skrachuje práve pre tento  obranný  mechanizmus.  Vytvoria  sa dokonca  nadzásoby  energie  a  dostaví  sa „jojo“  efekt.  

Zásoby  tuku  nám  boli  určite v  dobách  minulých  na  prospech.  Naši predkovia takto prežili nedostatok potravy, či zvládli ťažkú prácu na poliach. V dnešnej dobe sú nám ale nadmerné zásoby tuku na obtiaž.  Výskumy  posledného  obdobia  navyše prinášajú doposiaľ netušené poznatky o  tom,  že  tukové  tkanivo  nie  je  len  zásobárňou energie, ale že je „živé“, aktívne komunikuje s ostatnými telesnými systémami, produkuje hormóny a hormónom podobné látky  spôsobujúce  niektoré  formy  rakoviny a  cukrovku  2.  typu,  tvoria  sa  v  ňom  látky podporujúce  zápal,  ktoré  nám  ničia  cievy, môžu sa v ňom hromadiť niektoré toxické látky,  či  zvyšky  liekov.  U  ľudí  s  nadváhou a obezitou sú molekuly tukov v tukovej bunke uzavreté ako v trezore a nie sú ochotné tukové  bunky  opustiť.  Nakoľko  tukové bunky majú neobmedzenú schopnosť prijímať stále nové a nové molekuly tukov, ich veľkosť sa postupne zvyšuje a dosahuje až šesť násobok veľkosti tukových buniek u štíhlych. Zároveň  sa  zvyšuje  aj  ich  celkový  počet z  priemerného  množstva  40  miliárd  u  dospelého človeka až na 100 miliárd.
S pribúdajúcim vekom telo znižuje spotrebu  energie,  a  tak  môžeme  začať  nebadane, pomaly priberať, aj keď nezačneme viac jesť. Väčšina ľudí sa pri uvedomení si tohto faktu začne obmedzovať v strave, čo vedie zase k nedostatku živín. Ak ale z akéhokoľvek dôvodu začneme prívod živín obmedzovať,  telo  zapojí  obranný  mechanizmus a má naopak tendenciu vytvoriť si ešte väčšie zásoby. A tak naša hmotnosť začína rásť  ešte  rýchlejšie.  Navyše  sa  zapojí  šetriaci  režim  a  spomalí  sa  látková  premena, čo sa prejaví únavou a zhoršením kondície.
V dôsledku zníženej fyzickej aktivity sa navyše mení aj pomer svalovej a tukovej hmoty.  Svaly predstavujú  aktívny  orgán,  ktorý má  vysoké  energetické  nároky  a  udržiava obrátky látkovej premeny na vysokej úrovni (ak ste muž, navyše vysoký a svalovec, máte vysoký bazálny metabolizmus). Spáli sa  tak  jednoducho  viac  energie  a  môžete pri tom hoc aj spať. Preto je u ľudí s vysokým podielom telesného tuku úroveň látkovej premeny podstatne nižšia. Ale tak ako postupne vznikala u človeka potreba vytvárať a chrániť si zásobné tukové bunky, rovnako trpezlivo sa musíme snažiť presvedčiť naše telo, že toľko tuku nepotrebujeme.


 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky