>

Ríbezle - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Ríbezle

 

Čierne, červené, biele. Čo je na obyčajných strapcoch ríbezlí také výnimočné?

Majú na naše zdravie neobyčajný účinok.
Sú pre nás vitamínovou bombou!

Už približne
40 bobuliek ríbezlí (obzvlášť čiernych) pokrýva dennú odporúčanú dávku vitamínu C.

Trápi vás často
prechladnutie, chrípka, angína, nádcha, kŕčové žily? Máte oslabenú imunitu? Potom si rozhodne dajte ríbezle pomôžu nám pri prevencii spomínaných ochorení.

Ríbezle nájdete skoro v každej záhrade, ich pestovanie je u nás veľmi rozšírené, pretože sa im darí pri minimálnej starostlivosti.

Čo dôležité ríbezle obsahujú?

  • vitamíny hlavne C, B3, B5, P

  • minerálne látky vápnik, železo, horčík, draslík, mangán

  • karotenoidy

  • stopové prvky
  • nenasýtené mastné kyseliny (v semenách)
  • triesloviny
  • pektín


Súhrn pozitívnych účinkov ríbezlí na náš organizmus:

  • posilnenie imunity

  • prevencia pred ochoreniami horných dýchacích ciest

  • ochrana buniek pred patologickými zmenami

  • antioxidačná ochrana organizmu

  • ochrana slizníc

  • ochrana zraku

  • prevencia vzniku cievnych ochorení



Ríbezle sú známe
vysokým obsahom vitamínu C, najviac ho je v čiernych ríbezliach, V bielych a červených je jeho zastúpenie taktiež veľmi vysoké. Jedna bobuľka ríbezlí obsahuje až 2 mg vitamínu C, asi 40 bobúľ teda pokrýva našu dennú odporúčanú dávku tohto vitamínu. Dôležitý je tiež rutín (vitamín P), ktorý má veľký význam pre zdravie nášho cievneho systému. Z vitamínov skupiny B v ríbezlí nájdeme najviac niacínu (B3) a kyseliny pantoténovej (B5), vitamínov užitočných pre naše nervy, vlasy a kožu.
Plody ríbezlí sú tiež bohaté na karotenoidy, významné
antioxidanty, ktoré sa v tele menia na vitamín A, ochrancu nášho zraku a slizníc a stimulátora imunity. Nájdeme v ňom aj mnoho stopových prvkov a minerálov, obsahuje veľa vápnika, železa, horčíka, draslíka a mangánu. Obsahuje aj dôležité nenasýtené mastné kyseliny (v semenách), triesloviny a vysoký podiel pektínu.

Blahodarné účinky ríbezlí na naše zdravie sú spôsobené práve vzájomnou kombináciou všetkých spomínaných zdraviu prospešných látok.

Vysoký obsah vitamínu C, karotenoidov,  retinolu, vápnika a iných životne nevyhnutných živín robí z ríbezlí ovocie maximálne vhodné pre
posilnenie našej imunity.

To vedeli už naše babičky a iste aj ich babičky, ríbezle sú u nás už po generácie cenným a lacným prírodným zdrojom mikronutrientov. Pre vysoký obsah pektínov je veľmi jednoduché z ríbezlí pripraviť rôzne džemy, želé alebo sirupy, ktoré slúžili ako zdroj zdraviu prospešných látok aj v zime pri nedostatku čerstvého ovocia a zeleniny.
Ríbezle ako stimulant našej obranyschopnosti môže výrazne pomôcť pri prevencii mnohých chorôb, napríklad chorôb z prechladnutia, vírusových a bakteriálnych infekcií, ako sú chrípka, zápaly dutín a infekcie slizníc, bronchitída, angína a pod.

Karotenoidy majú veľa priaznivých účinkov. Antioxidanty všeobecne zbavujú organizmus voľných radikálov a chránia bunky pred patologickými zmenami, sú dokonca prevenciou rakoviny.
Urýchľujú
obnovu slizníc a chránia ich, sú výborné pri rekonvalescencii po chorobách. Vitamín A je známym ochrancom nášho zraku, pomáha pri zhoršenom nočnom videní (šeroslepota).

Rutín chráni naše cievy
Pomerne vysoký obsah rutinu v ríbezliach pomáha udržiavať dobrý stav našich ciev, udržuje ich steny pružné a zlepšuje priechodnosť krvi. Ak existujú v rodine ochorenia ako kŕčové žily, vysoký krvný tlak, hemoroidy, opuchy končatín, slabé cievne steny s tendenciou k praskaniu a modrinám, mali by sme ríbezle zaradiť do nášho jedálnička ako prírodnú prevenciu, hlavne čierne ríbezle.

Listy z čiernych ríbezlí je možné používať čerstvé alebo sušené po celý rok, najlepšie je zbierať ho na jar. Požívajú sa pri žalúdočných ťažkostiach, kašli alebo pri ochoreniach močovej sústavy. Naši predkovia ho používali aj zvonka a to v podobe rôznych obkladov na rany, vredy, alebo pri uštipnutí hmyzom.

Spracovanie a konzervovanie ríbezlí
Najzdravšie je samozrejme konzumovať ríbezle v surovom stave pretože po tepelnej úprave (džem, sirup) strácajú mnoho vzácnych látok. Vhodným a populárnym spôsobom konzervácie ovocia všeobecne je zmrazovanie.

UPOZORNENIE

Obsah zdraviu prospešných látok sa v ovocí a zelenine líši v závislosti od:

  • odrody

  • druhu pôdy

  • kvality pôdy

  • čistoty ovzdušia

  • lokality pestovania

  • spôsobu pestovania

  • doby zberu


Existujú štúdie (Analýza sanatória v Schwarzwalde, v Obertale 1996/2002 a Pharmakoncernu Geigy, Švajčiarsko 1985) , ktoré dokazujú alarmujúci pokles živín a minerálov v ovocí a zelenine. Údaje boli zverejnené a porovnané v prehľadnej
tabuľke.


Zložka (g/100g)

Obsah

Minerál (mg/100)

Obsah

Vitamín (mg/100g)

Obsah

voda

81,3

Na

5

vitamín C

166,2

bielkoviny

1,2

K

306

vitamín A

19 RE

sacharidy

17,2

Ca

45

karotén

0,114

tuky

0,35

Mg

19

vitamín B1
tiamín

0,05

vláknina

2,1

P

50

vitamín B2
riboflavín

0,05

energia (kJ/100g)

250

Fe

1,36

vitamín B3
niacín

0,25

   

S

17

vitamín B5
kys. pantoténová

0,4

   

Cu

0,12

vitamín B6
pyridoxin

0,08

   

I

0,001

vitamín B9
kys.listová

0,139

   

Zn

0,23

vitamín E

1


 

Zdroj: Slovenská internetová databáza výživového zloženia potravín  www.pbd-online.sk

Viera Samselyová  
+421 918 735 794
viera.samselyova@gmail.com


 
Komentáre
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky