>

Slivky - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Slivky

 
 

Všetci ich poznáme a pokladáme ich za obyčajné ovocie. Ale omyl!!! Sú výnimočné. Nielen preto, lebo pánom chutia najviac v tekutej forme - slivovica, ale hlavne preto, že sú zdrojom výnimočného elixíru vitamínov a zdraviu prospešných látok.
Čo zahŕňame k slivkám? Samozrejme slivky pravé, ale aj ringloty (zeleno-žlté, červeno-modré) a mirabelky (žlté okrúhle slivky veľkosti čerešní). Všetky predstavujú výnimočné chuťové obohatenie nášho jedálnička.

Slivky pochádzajú z Blízkeho Východu a z juhoeurópskych krajín. Ich  pestovanie bolo v antike veľmi rozšírené, ale liečivé účinky na ľudské zažívanie boli pripisované iba slivkám pravým. Tie majú najlepšiu trvanlivosť a sú najlepšie skladovateľné. Pokiaľ ich necháme dozrieť na strome čo najdlhšie, vytvorí sa v nich vplyvom slnečného žiarenia omnoho viac vitamínov. Pre svoje vlastnosti sa slivky udomácnili aj v Strednej Európe.

Slivky obsahujú celý komplex vitamínov skupiny B. Jednotlivo zastúpené vitamíny rady B zmôžu obvykle menej, ale až spoločne sa ich potenciál v látkovej výmene rovná explózii: Stávajú sa maximálnym stimulátorom metabolizmu sacharidov, povzbudzujú mentálnu sviežosť a dobré nervy, energiu a výkon, podporujú schopnosť človeka odolávať náporu stresu... V tomto zmysle sú slivky modernou potravinovou zložkou pre súčasného človeka, žijúceho často mnoho hodín bez pohybu alebo pod stresom.

Zo stopových prvkov sú významnými meď a zinok.

V šupkách sliviek sa nachádza množstvo nenasýtených mastných kyselín, ktoré zabraňujú vysychaniu bunkových membrán tohto ovocia a tiež zabraňujú prenikaniu baktérií zvonku do dužniny. Cenený je aj vysoký podiel vlákniny v ovocí, ktorý zbavuje črevá odpadových látok a napomáha účinnému vyprázdňovaniu sa. Slivky sú vítaným pomocníkom pri zápche.

Kedy je vhodné jesť slivky?

  • pri dne

  • pri reumatizme

  • pri ľadvinových a pečeňových ochoreniach

  • pri chorobách krvného obehu.

  • pri odtučňovacích diétnych režimoch


Súhrn pozitívnych účinkov sliviek na náš organizmus:

  • čistia črevá a pomáhajú pri zápche

  • vyplavujú prebytočnú, zadržiavanú vodu

  • posilňujú srdce a imunitný systém

  • znižujú hladinu škodlivého cholesterolu

  • zvyšujú odolnosť voči stresu

  • optimalizujú látkovou premenu sacharidov a pomáhajú chudnúť

  • pomáhajú  pri nervozite a nepokoji

  • posilňujú ochranu bunkových membrán všetkých buniek tela


Zložka (g/100g)

Obsah

Minerál (mg/100)

Obsah

Vitamín (mg/100g)

Obsah

voda

83,7

P

21

vitamín C

4,7

bielkoviny

0,65

K

223

vitamín E

0,75

sacharidy

14,7

Ca

16

vitamín A

48 RE

tuky

0,16

Mg

11

karotén

0,288

vláknina

2,5

Zn

0,06

vitamín B1
tiamín

0,07

energia (kJ/100g)

214

Fe

0,74

vitamín B2
riboflavín

0,05

   

Se

0,0064

vitamín B3
riboflavín

0,48

   

Cu

0,14

vitamín B5
kys.pantoténová

0,16

   

Na

4

vitamín B6
pyridoxín

0,12

   

S

10

vitamín B9
kys.listová

0,002

   

I

0,001

   


 

Zdroj: Slovenská internetová databáza výživového zloženia potravín  www.pbd-online.sk

Komentáre
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky