>

Zemiaky - Zdravie z prírody

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Zemiaky

 
 
Zázrak, ktorý nám časom zovšednel.

Predstavte si, že sa ako výnimočná pochúťka podávali na dvore Ľudovíta XIII !!!

Poďme spolu poodhaliť tajomstvá, ktoré sú v nich ukryté.

Majú mnoho tvárí a podôb.

Sú opradené mýtmi viac alebo menej pravdivými.

Jeden z najrozšírenejších je ten, že sa po nich priberá. Pritom 100 g zemiakov má menej kalórií ako nízkotučný jogurt (70 kcal). Varené neobsahujú takmer žiadny tuk. Pravým vinníkom, prečo si myslíme, že sa po nich priberá, je tuk, na ktorom zemiaky pripravujeme alebo s ktorými ich servírujeme v podobe masla, smotany a majonéz.

Súhrn pozitívnych účinkov zemiakov na náš organizmus:
      
  • odvodňujú a prečisťujú telo – vynikajúce pre obličky
  • pozitívny vplyv na srdce
  • posilňujúci účinok na nervy
  • podporujú trávenie
  • posilňujú imunitný systém
  • predchádzajú vzniku obličkových kameňov
  • regulujú činnosť štítnej žľazy
  • odkysľujú organizmus
  • ovplyvňujú metabolizmus cukrov a kyseliny močovej
  • pomáhajú stabilizovať hladinu cukru v krvi
  • sú užitočným zdrojom vitamínu C
  • pomáhajú pri žalúdočnej a črevnej chrípke
 
Čo obsahujú zemiaky
Zemiaky v sebe majú skoro 80% vody. Okrem toho sú bohaté na výživné škroby. Obsahujú množstvo mikronutrientov - vitamíny A, B1, B2 a B6 a dokonca štyrikrát viac vitamínu C než jablká alebo hrušky. Sú  jedinečným a mimoriadne bohatým zdrojom minerálov a stopových prvkov, ako sú draslík, horčík, zinok, vápnik, fosfor, železo, meď, fluór, sodík, chróm a ďalšie. Obsahujú dokonca špeciálnu kyselinu fenolovú, ktorá pôsobí proti škodlivým baktériám a vírusom.
 
Účinne prečistia naše telo
Vysoký obsah draslíka je ideálny na odvodnenie a prečistenie tela, čo pomáha obličkám. Draslík má pozitívny vplyv aj na srdce. Podľa odborníkov zemiaky dokonca do istej miery chránia pred mozgovou mŕtvicou a infarktom, pretože draslík znižuje krvný tlak. Príliš nízka hladina draslíka alebo horčíka v krvi môže vyvolať poruchy srdcového rytmu. Varením vo vode sa množstvo draslíka v zemiakoch znižuje, preto je vhodnejšie varenie v pare alebo pečenie.
Horčík posilňuje nervy a prináša nám zotavujúci spánok.
Veľkou prednosťou zemiakov je veľký podiel vlákniny, ktorá podporuje trávenie.
 
Majú priaznivý účinok na pokožku
V zime patria zemiaky k najdôležitejším zdrojom vitamínu C,  posilňujú imunitný systém oslabený nedostatkom slnka a veľkým množstvom vírusov a baktérií, ktoré na nás zo všetkých strán útočia.
Zemiaky spevňujú vďaka látkam v nich obsiahnutých väzivá nášho tela. Ak chceme mať vyhladenú pokožku bez vrások, zemiaky sú našimi spojencami. Pomáhajú predchádzať vzniku obličkových kameňov a regulujú činnosť štítnej žľazy. Ak sa nám stáva, že nás v noci prebudia kŕče v lýtkach, mali by sme do svojho jedálnička zaradiť viac jedál zo zemiakov. Horčík má totiž silné proti kŕčové účinky.
Odkysľuje organizmus, pozitívne pôsobí aj na látkovú výmenu (metabolizmus) cukrov a kyseliny močovej. Veľkú úlohu zohrávajú stopové prvky chróm a molybdén, ktoré sú dôležité pre kožu, vlasy a nechty, ale aj pre zdravý vývoj kostí.
Chróm je navyše zbraňou proti srdcovým chorobám a pri cukrovke pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi.
 
Vitamíny obsiahnuté v zemiakoch podporujú rast detí
V zdravej výžive detí by mali byť zemiaky zastúpené pravidelne. Okrem množstva vitamínov totiž obsahujú aj folát (prírodná kyselina listová), ktorý je nepostrádateľný pre zdravý vývoj buniek. Jeho potreba je obzvlášť vysoká v období rastu organizmu v detskom a mladom veku, počas tehotenstva a dojčenia. Okrem toho je nevyhnutný pre metabolizmus bielkovín a produkciu hormónov (adrenalín,  lecitín).
 
Uľaví od bolesti hlavy
Plátky surových zemiakov priložených na čelo môžu zmierniť bolesť hlavy. Zázraky robia aj s opuchmi očí. Teplý obklad z varených zemiakov pomáha pri bolesti hrdla, kašľu, reumatických ťažkostiach a zápale šľachovej pošvy, pri podráždení kože, poruchách prekrvenia a zápaloch, bolestiach brucha, kŕčoch, zápaloch močového mechúra. Ako známa, obľúbená potravina pomáhajú zemiaky pri žalúdočnej a črevnej chrípke. Odborníci odporúčajú jesť zemiakovú kašu v malých porciách po dobu dvoch až troch dní.
Pri precitlivelom žalúdku pomáha piť surovú zemiakovú šťavu zriedenú vodou. Viaže žalúdočné kyseliny a mierni nepríjemné grganie.
 
Zasýtia na dlhú dobu
Po zemiakoch sa nepriberá, 100 gramov zemiakov obsahuje iba 70 kcal, naproti tomu ryža skoro dvakrát toľko. Okrem toho vysoký podiel škrobov nadlho zasýti. Ale pozor, zemiaky pripravované na hŕbe tuku sa ľahko stanú kalorickou bombou. Všetky pozitívne zdravotné účinky zemiakov sa prejavia iba vtedy, keď zemiaky konzumujeme ľahko podusené, prípadne uvarené v šupke.
 
Pri varení sa vitamín C stráca, pretože je rozpustný vo vode. Vitamín C sa stráca aj vtedy, keď sú zemiaky na vzduchu. Takže na čím menšie kúsky zemiaky nakrájame, tým menej vitamínu C budú obsahovať.
Zemiaková šupka obsahuje vitamíny skupiny B a veľmi užitočnú kyselinu listovú, ktorá je dôležitá pri krvotvorbe, pre plodnosť a zdravý vývoj plodu.
 
Zelené a naklíčené zemiaky obsahujú alkaloidy chakonín a solanín. Ich  nadmerné množstvo môže byť prudko jedovaté. Každý zemiak so zelenými škvrnkami by sme mali vyhodiť. Dokonca aj keď zjeme iba malé množstvo, môže solanín u citlivých ľudí vyvolať migrény.
 
Pôvod
Zemiaky sú staré okolo 13 000 rokov a pôvodne pochádzajú z Južnej Ameriky. Do Európy ich kedysi dávno priviezli moreplavci. V 16. a 17. storočí sa pestovali ako exotická okrasná rastlina v parkoch a záhradách. Prvý doložený záznam o varených zemiakoch ako potravine na európskom kontinente máme z roku 1616.
Samotné zemiaky si na luxus nepotrpia. Ide o nanajvýš skromnú rastlinu; nech je teplo, alebo zima, sucho či vlhko - darí sa im skoro všade. Dnes sú zemiaky jednou z celosvetovo najdôležitejších poľnohospodárskych plodín.
Ak sa vám článok páči, klinite na 
To se mi líbi.
Môžete tiež dať tento článok zdieľať.
 

Zložka (g/100g)

Obsah

Minerál (mg/100)

Obsah

Vitamín (mg/100g)

Obsah

voda

79,8

Na

16

vitamín C

19,2

bielkoviny

2

K

452

vitamín A

2,8 RE

sacharidy

20,6

Ca

18

karotén

0,0168

tuky

0,15

Mg

25

vitamín B1
tiamín

0,11

vláknina

3,2

P

52

vitamín B2
riboflavín

0,06

energia (kJ/100g)

358

Fe

1,08

vitamín B3
niacín

1,28

   

S

35

vitamín B5
kys. pantoténová

0,38

   

Cu

0,17

vitamín B6
pyridoxin

0,2

   

I

0,0084

vitamín B9
kys.listová

0,006

   

Zn

0,36

vitamín E

0,06

   

Se

0,0004

   


 

Zdroj: Slovenská internetová databáza výživového zloženia potravín  www.pbd-online.sk

UPOZORNENIE

Obsah zdraviu prospešných látok sa v ovocí a zelenine líši v závislosti od:
  •  odrody 
  •  druhu pôdy
  •  kvality pôdy
  •  čistoty ovzdušia
  •  lokality pestovania
  •  spôsobu pestovania
  •  doby zberu

Existujú štúdie, ktoré dokazujú alarmujúci pokles živín a minerálov v ovocí a zelenine. Údaje boli zverejnené a porovnané v prehľadnej tabuľke.
 
 
Pridajte komentár
 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky